Zo slaap je als een roosje

Ik ken zo veel mensen die moeite hebben met slapen. En laten we eerlijk zijn, in een generatie vastgeplakt aan smartphones en bezwijkend onder werk- en/of studiedruk, is het niet heel gek dat we vaak te weinig nachtrust hebben.


Voor een lange tijd heb ik moeite gehad met inslapen doordat ik in de avond extra last leek te krijgen van mijn angststoornis. Dit maakte dat ik de hele nacht door kon piekeren over situaties die vrij weinig kans hadden werkelijk te gebeuren. Op andere momenten zorgde het uitstellen van projecten of opdrachten weer voor een te korte nachtrust. Beiden komen op z'n tijd nog wel eens voor, maar over het algemeen kan ik mijn nachtrust eindelijk een dikke voldoende geven.


Je slaapkamer is belangrijker dan je denkt

Een goede nachtrust valt of staat bijna alleen al door de omstandigheden in je slaapkamer. Zo staat mijn raam tegenwoordig altijd op kiep (zelfs als het vriest), zodat er voldoende frisse lucht is. En niet alleen voldoende zuurstof, maar ook echt de koude lucht verbetert je nachtrust. Ook een ander matras en/of een beter kussen en verduisterende gordijnen kunnen een enorm verschil maken. En probeer ten alle tijden schermen uit de slaapkamer te bannen; computers, televisies en smartphones maken onnodig geluid en zorgen alleen maar voor afleiding.


Plan je dag vooruit

Maak de avond van te voren vast een planning voor de volgende dag en probeer je hier vervolgens zo goed mogelijk aan te houden. Allereerst heb je dan niets meer om aan te denken voordat je gaat slapen, en daarnaast zorgt het ervoor dat je al je taken op tijd af hebt en deze de volgende avond niet meer hoeft te doen. Zo hou je je stresslevels laag en kan je beter slapen.


Ga op tijd naar bed

Een beetje een inkoppertje, maar het blijft lastig: ga op tijd naar bed om de juiste hoeveelheid slaap te krijgen. Als je het helemaal goed wil doen, dan sta je elke dag dezelfde tijd op en ga je ook elke dag dezelfde tijd naar bed. Zo kan je je waak- slaapritme beïnvloeden en optimaal naar je biologische klok slapen.


Gebruik meditatie om te slapen

Iedereen die naar mij toe komt met slaapproblemen raad ik slaapmeditatie aan. Ik begon hiermee toen ik een manier zocht om sneller in slaap te komen en mijzelf af te leiden van mijn piekergedachten. Ik ontdekte Insight Timer (Apple, Android) en dat is nog altijd mijn all time favorite. Mijn voorkeur gaat uit naar begeleide meditatie, maar je kan in de app ook gebruikmaken van een timer met klankschaal. Voor zo'n app heb je dus wel enige zelfbeheersing nodig aangezien het op je smartphone is ;-).



Hoe ziet jouw avondroutine eruit?

Hi! Wat fijn dat je er bent

Werken aan je body, mind en soul zal je leven enorm veranderen. Zoals Rupi Kaur al prachtig heeft geschreven: "You do not just wake up and become the butterfly." Laat dit platform een licht schijnen op jouw weg van rups naar vlinder: getransformeerd, kwetsbaar, vrij en bovenal uniek.

Let the posts
come to you.

  • Facebook
  • Instagram

Let me know what's on your mind

Vlinderachtig Leven

KvK: 78183863

Btw-id: NL003297740B85
Contact: info@schrijfspa.nl | +31 6 426 486 28

© 2020 by SchrijfSpa