Vijf tips tegen coronavirus anxiety

We worden al maanden geadviseerd zo veel mogelijk thuis te werken en de universiteiten en hogescholen hebben hun deuren gesloten. Het idee dat ik verplicht thuis moet zitten maakt me onrustig. Voor velen is dit een periode van angst en onzekerheid. Door alle nieuwsberichten en de mondkapjes in publieke ruimtes merk ik dat ik begin te knarsen. Ik weet dat ik niet de enige ben. Dit is wat je kan doen tegen coronavirus anxiety:


Beperk je schermtijd

Tuurlijk is het belangrijk om up-to-date te blijven, maar social media kan in deze tijd behoorlijk angstaanjagend zijn. Het maakt niet uit welke app ik open; overal word ik overspoeld met cijfers, nieuwsberichten en theorieën. Als je hier gevoelig voor bent, zorg dan dat je jezelf beschermt. Zoek het niet op en vraag vrienden en familie om corona-gerelateerde berichten niet meer met je te delen.


Schrijf over je angsten

Niemand die je begrijpt? Of gewoon lastig om over je angsten te praten? Schrijf het van je af. Zo kan je toch al je angsten kwijt, zonder dat iemand er een mening over kan hebben of met ongevraagde adviezen komt. Vooral als je last hebt van piekeren is dit een fijne manier om alles uit je hoofd te krijgen.


Zit in stilte met jezelf

Ik zal het altijd blijven adviseren: mediteren kan je echt helpen om de storm in je hoofd te kalmeren. Laat even alles los, zet je telefoon op mute, de televisie uit. Even geen telefoon, nieuws of televisie; alleen jij en je ademhaling.


Probeer iets nuttigs te doen

Het is een moeilijke tijd en niemand verwijt het je als je moeite hebt met het afronden van taken. Probeer desondanks wel iets te doen, al is het maar iets kleins zoals de afwas. Doe de dingen waar je normaal minder tijd voor hebt vanwege reistijd naar school of werk. Lees eindelijk dat boek, kijk die documentaire of neem eindelijk even wat tijd voor jezelf.


Vergeet dat je niet alleen bent

Mensen zijn sociale wezens, dus het is helemaal niet gek als je je nu erg eenzaam voelt. Vergeet niet dat je, ondanks dat je je vrienden en familie nu minder of niet ziet, je niet alleen bent. Er zijn veel mensen die hetzelfde voelen. Probeer het contact te onderhouden op andere manieren door bijvoorbeeld met elkaar te Skypen, FaceTimen of op gepaste afstand met elkaar te gaan wandelen. Je hoeft dit niet alleen te doen.


We zitten al maanden in een tijd van onzekerheid en onrust en iedereen reageert hier anders op. Het is moeilijk om de controle te verliezen op zo'n grootschalige manier. Veroordeel mensen dus niet voor zijn of haar (re)acties. Ook dit komt uit onzekerheid en angst en is misschien niet voor iedereen te begrijpen. En pas dit ook toe op jezelf. Veroordeel jezelf niet. Jij bent ook maar een mens en het is alles behalve een schande om in deze tijd angstig te zijn. Zorg voor jezelf, verlies anderen niet uit het oog en blijf vooral gezond.

Hi! Wat fijn dat je er bent

Werken aan je body, mind en soul zal je leven enorm veranderen. Zoals Rupi Kaur al prachtig heeft geschreven: "You do not just wake up and become the butterfly." Laat dit platform een licht schijnen op jouw weg van rups naar vlinder: getransformeerd, kwetsbaar, vrij en bovenal uniek.

Let the posts
come to you.

  • Facebook
  • Instagram

Let me know what's on your mind

Vlinderachtig Leven

KvK: 78183863

Btw-id: NL003297740B85
Contact: info@schrijfspa.nl | +31 6 426 486 28

© 2020 by SchrijfSpa