Hoe je goede gewoontes voortaan wel volhoudt

Het lijkt altijd simpel: opeens vind je dat dit eindelijk het moment is om te beginnen met hardlopen. En wel vijf keer per week. Vanaf vanavond. Je ziet jezelf al een marathon sprinten en besluit zelfs een rijstwafel met avocado te eten in plaats van je standaard boterham met chocopasta.


Twaalf uur later: het is avond en je ligt onderuitgezakt op de bank met een zak chips op je buik grinnikend naar The Simpsons te kijken. 'De sportschool komt morgen wel,' denk je terwijl je het chipsvet van je vingers likt.


Pijnlijk herkenbare situatie. Je wil graag goede gewoontes aanleren en vooral behouden, maar dit is vaak lastiger dan je had verwacht. Hoewel de mens bekend staat als gewoontedier, is het toch vrij moeizaam om die titel ook eer aan te doen als het gaat om nieuwe gewoontes.


Het hoeft allemaal echt niet zo moeilijk en pijnlijk te zijn. Het lastige is dat wij mensen snel comfortabel zijn in onze (slechte) gewoontes. Hierdoor heb je op een gegeven moment niet eens meer door dat de routine die je elke dag volgt, niet per se de beste is. Maar vrees niet, dit werkt ook omgekeerd.


Maak je doelen behapbaar

Wees eens even eerlijk naar jezelf. Die vijf keer per week sporten, terwijl je al vijf jaar op je reet zit, gaat hem echt niet worden. Maak het jezelf niet zo moeilijk. Begin iets kleiner. Wil je meer lezen? Begin dan met vijf bladzijden per dag. Wil je gezonder eten? Begin met een gezond ontbijt. Wil je gaan mediteren? Begin met drie minuten per dag. De truc is om zo klein te beginnen, dat het bijna lachwekkend is. Bewijs aan jezelf dat je dit dertig dagen kan volhouden. Na dertig dagen is het een gewoonte en kan je er een schepje bovenop doen.


Make it a streak

Maak de energie die je in je nieuwe gewoonte stopt tastbaar. Koop een kalender of hou het bij in een app. Verf het desnoods op je slaapkamerdeur. Het maakt niet uit hoe je het doet, als het je maar elke dag confronteert. Streep het elke dag af als je je nieuwe gewoonte hebt uitgevoerd. Zo zie je hoeveel energie je er in steekt. Eenmaal een paar dagen achter elkaar bezig, dan is het nog pijnlijker om het een dag over te slaan. Hou vol en verbreek je reeks niet!

Creëer een trigger

Pak iets uit je bestaande routine, zoals je koffie drinken in de avond, en plak hier je nieuwe gewoonte aan vast. Nu werkt je koffie als trigger. Elke avond dat je je kopje koffie drinkt, lees je voortaan ook vijf bladzijden. Zo kan je je nieuwe gewoonte ook niet meer vergeten.


Welke gewoonte ga jij jezelf aanleren?

Hi! Wat fijn dat je er bent

Werken aan je body, mind en soul zal je leven enorm veranderen. Zoals Rupi Kaur al prachtig heeft geschreven: "You do not just wake up and become the butterfly." Laat dit platform een licht schijnen op jouw weg van rups naar vlinder: getransformeerd, kwetsbaar, vrij en bovenal uniek.

Let the posts
come to you.

  • Facebook
  • Instagram

Let me know what's on your mind

Vlinderachtig Leven

KvK: 78183863

Btw-id: NL003297740B85
Contact: info@schrijfspa.nl | +31 6 426 486 28

© 2020 by SchrijfSpa