Drie manieren waarop je jezelf saboteert (en hoe je daarmee stopt)

We hebben allemaal een inner critic. Dat is dat stemmetje in je hoofd dat je bij elke traptrede vertelt dat het nou wel eens tijd is om naar de sportschool te gaan, of dat je jezelf wel erg voor lul hebt gezet op de werkborrel vorige week, of dat het misschien toch beter was om iets eerder te beginnen met leren...


Dit stemmetje heeft zijn voor- en zijn nadelen. Het kan er voor zorgen dat je inderdaad eindelijk naar de sportschool gaat, dat je de volgende werkborrel iets minder drinkt of dat je een keer op tijd gaat leren. Maar als je inner critic je beperkt in je zelfverzekerdheid en het waarmaken van je dromen, dan spreken we over negatieve zelfspraak.


Die negatieve zelfspraak kan voor veel onnodige stress en verdriet zorgen, en saboteert daarmee het behalen van je doelen en het waarmaken van je dromen. Als je inner critic constant zegt dat je die promotie op werk toch niet krijgt, dan ga je daar al snel naar handelen. Je motivatie om je best te doen op werk verdwijnt. Je voelt je rot, verdrietig en minderwaardig. De kansen die je had pak je niet meer, want 'het heeft toch geen zin'. De manier waarop je tegen jezelf praat beïnvloed dus hoe je je voelt en welke keuzes je maakt. Als je je goed voelt, dan wil je je dromen waar maken en dan ben je gemotiveerd om het beste eruit te halen.


Maar wat kan je dan doen om die inner critic voor eens en voor altijd de mond te snoeren? Laten we beginnen met een paar veelvoorkomende vormen van negatieve zelfspraak:


De gedachtenlezer

Deze vorm van negatieve zelfspraak doet zich voor als gedachtenlezer. Je vult dan voor iemand anders in wat hij denkt. Dit doe je bijvoorbeeld als je een foutje hebt gemaakt en je vervolgens voor een ander invult dat hij jou nu vast heel dom vindt.


De voorspeller

Als voorspeller denk je vaak in worst case scenario's. Mensen die piekeren of een angststoornis hebben, hebben hier vaak last van (I can relatie). Je overdenkt dan alle verschillende manieren waarop iets mis kan gaan. Als het al geen externe kracht is die het 'verpest', dan doe het vast zelf wel op een of andere manier. En zoals ik al zei: de manier waarop je tegen jezelf praat beïnvloed je gevoelens en keuzes, dus de kans is groot dat je het dan inderdaad voor jezelf verpest.


De guilt tripper

Als guilt tripper focus je je op dingen die je ooit fout hebt gedaan. Dit kan dus iets zijn van jaren geleden, waar je je nog steeds schuldig om voelt of voor schaamt. Je overtuigt jezelf dat je door die ervaring een loser bent, of niets kan. Hierdoor geef je al op voordat je überhaupt begonnen bent.



Herken jij jezelf in één van de bovenstaande? Lees dan vooral verder om te leren wat je er tegen kan doen:


Word je eigen beste vriend(in)

Pas als je je bewust bent van je negatieve zelfspraak kan je stoppen en deze vervangen met lievere gedachten. Praat tegen jezelf zoals je tegen je beste vriend(in) zou praten. Hem of haar zou je toch ook nooit de grond in boren?


Relativeer de situatie

Negatieve zelfspraak kan je soms overvallen en iets erger laten voelen dan het daadwerkelijk is. Neem de tijd om na te denken over wat er nou echt aan de hand is. Vraag jezelf bij elke negatieve gedachte af of het echt zo erg is als je inner critic je laat denken.


Kom terug in het hier en nu

Negatieve zelfspraak gaat vaak over de toekomst of het verleden. Laat los wat is gebeurt en ga mee met de flow als het nog moet gebeuren. Kom terug in het heden en wat nú van belang is. Je kan makkelijk terugkomen in het heden door je te focussen op je ademhaling of je omgeving.

Hi! Wat fijn dat je er bent

Werken aan je body, mind en soul zal je leven enorm veranderen. Zoals Rupi Kaur al prachtig heeft geschreven: "You do not just wake up and become the butterfly." Laat dit platform een licht schijnen op jouw weg van rups naar vlinder: getransformeerd, kwetsbaar, vrij en bovenal uniek.

Let the posts
come to you.

  • Facebook
  • Instagram

Let me know what's on your mind

Vlinderachtig Leven

KvK: 78183863

Btw-id: NL003297740B85
Contact: info@schrijfspa.nl | +31 6 426 486 28

© 2020 by SchrijfSpa